De slimme energiemeter is écht slim, zegt Netbeheer

De energiemeter die automatisch meterstanden doorstuurt naar de energiemaatschappij, blijkt vele huishoudens op te zadelen met veel hogere rekeningen dan gebruikelijk. Door afwijkingen geven de meters tot wel 600 procent meer verbruik aan dan normaal. Consumentenprogramma Radar vroeg zich af hoe slim de meters echt waren.

De uitzending van Radar, die volgde op een onderzoek van de Universiteit Twente eerder dit jaar, bracht een storm van klachten teweeg. 3000 huishoudens meldden zich met de mededeling dat de slimme meter hen benadeelde, gezien de veel hogere rekeningen die ze binnenkregen. Zo betaalden tweepersoonshuishoudens energierekeningen waarin een verbruik stond dat gelijk stond aan een familie van vijf, terwijl een ander na het plaatsen van de slimme meter én zonnepanelen juist omhoogschoot met zijn energieverbruik.

Maar hoe werkt die slimme meter dan? De meter wordt geplaatst in de energiekast en stuurt automatisch de meterstanden door aan de energiemaatschappij. Zo hoeven de standen niet meer gelezen te worden door iemand van het bedrijf die alle deuren af moet. Toch blijkt deze automatisering veel duurder uit te vallen voor veel Nederlanders, die hun energierekening explosief zagen stijgen. De slimme meters zouden met afwijkingen kampen, meldde Universiteit Twente na een onderzoek. En consumentenprogramma Radar besloot er een uitzending aan te wijden.

Na de uitzending reageerde Netbeheer Nederland door alle klachten die Radar binnenkreeg te behandelen. Van de 3000 klachten werden er 2400 afgehandeld. Zei Netbeheer. Want uit een enquête van Radar die door bijna de helft van de 3000 benadeelden werd ingevuld, gaf de helft aan dat ze nog steeds met klachten zaten en gaf 18% aan dat er nooit contact met ze was opgenomen.

De klachten die wél door Netbeheer Nederland werden onderzocht werden door henzelf onderverdeeld in zes verschillende categorieën, om ermee aan te geven dat er niets mis is met de slimme meter.

´Verwarring van de klant´ is zo´n categorie. Omdat ´zij voor het eerst geconfronteerd worden met hun werkelijke verbruikskosten´ zouden klanten dus een beetje schrikken. Een andere reden was dat de slimme meter bij sommige huishoudens in de winter werd geplaatst, waardoor de verbruikskosten hoger leken dan normaal. ´Gezinsuitbreiding en de aanschaf van nieuwe elektronische apparaten´ is de derde reden. Dat er in de laatste jaren misschien geen meterstand is doorgegeven, dat de oude meter minder goed werkte en dat zonnepanelen mensen voor de gek kunnen houden qua teruglevering van energie. Bij geen een van de zes categorieën wordt er ook maar op enige manier een hand in eigen boezem gestoken, het ligt óf aan de consument, óf aan het seizoen, óf aan de oude meter. Een plotselinge stijging van honderden euro´s in de energierekening, dat heeft niets met de slimme meter te maken, zegt Netbeheer Nederland.

Wat vooral verbaast is dat een groot deel van de gedupeerden in Radar volgens de later uitgevoerde enquête zegt helemaal nooit benaderd zijn, of nog steeds met een afwijkende energierekening kampen. Het roept opnieuw vragen op, vragen waar Netbeheer Nederland niet op wilt reageren. En zo blijven de gedupeerden zich afvragen: was die slimme meter wel zo´n slimme keus?

Plaats een reactie