Elektrisch rijden kan energiekosten halveren

Rijkswaterstaat en TNO hebben het afgelopen jaar een proef gehouden, waarbij er is gekeken naar de energiekosten van elektrisch rijden. Men heeft daarnaast praktijkervaring opgedaan met het elektrisch rijden, om op die manier te bepalen of het daadwerkelijk een realistisch alternatief is voor het rijden met een verbrandingsmotor. Uiteindelijk heeft Rijkswaterstaat het doel om een kwart van de voertuigvloot in 2015 op elektriciteit te laten rijden, waardoor er nog een behoorlijke stap te maken valt.

Praktijkproef van Rijkswaterstaat en TNO
Men heeft een proef gehouden met 24 elektrische voertuigen en twee plug-in hybride auto’s. Men is er een jaar lang mee gaan rijden, om op die manier het dagelijks gebruik op een heel directe manier te onderzoeken. Het waren de bestuurders en werknemers van Rijkswaterstaat die een jaar lang hebben gereden met de elektrische auto’s. Zij gebruikten deze om van hun woonadres naar het werk te rijden, maar ook om zakelijke afspraken te bezoeken. Men heeft het reguliere gebruik van de auto’s op stroom op die manier zo goed mogelijk na willen bootsen en willen onderzoeken.

Jaar lang gekeken naar energiekosten
De diverse energieleveranciers als Nuon, Essent en Oxxio zullen tevreden zijn over de resultaten van het onderzoek, aangezien men er behoorlijk positief over is. Het blijkt dat de energiekosten van elektrische auto’s ongeveer 50% lager liggen dan die van de auto’s met verbrandingsmotoren, zoals we die momenteel gebruiken. Het is wat dat betreft mogelijk om flink te besparen, zelfs wanneer de verschillende energieleveranciers de prijzen in de toekomst nog wat verder op laten lopen. Uiteraard houdt men er aan de andere kant rekening mee dat er nog altijd sprake is van een aantal barrières, voordat de elektrische auto daadwerkelijk een grote doorbraak zal beleven in Nederland.

Kwart van Rijkswaterstaat op elektriciteit
Rijkswaterstaat heeft uiteindelijk het doel om een kwart van de voertuigvloot in 2015 op elektriciteit te laten rijden. De energieleveranciers van dit moment kunnen wat dat betreft alvast anticiperen op een behoorlijke toename in de vraag, aangezien veel werknemers en bestuurders hun auto’s regelmatig op zullen willen laden. Wat dat betreft is het goed nieuws voor de energiesector, maar kan ook het bedrijfsleven en daarmee de maatschappij er z’n voordeel mee doen. Op het moment dat de energiekosten inderdaad 50% lager uitvallen betekent dit dat de kosten op andere terreinen minder hard hoeven te stijgen, of zelfs kunnen gaan dalen.

Plaats een reactie