Duurzaamheid en energie scoren goed in Nederland

Uit de Nationale Innovatie Enquête van Ipsos Synovate blijkt dat Nederlanders overwegend positief denken over het gebruik van duurzame energie. Met name op de innovatieranglijsten scoort Nederland hoog, waardoor er wat dat betreft een hoop te winnen valt. Het is echter opvallend om te zien dat Nederlanders veel andere landen een stuk hoger inschatten op dit gebied. Met name Japan, China en Duitsland worden hoger ingeschat dan ons eigen land, terwijl er juist in Nederland hard gewerkt wordt aan veel van de innovatieve processen.

Innovatie is van belang
De Nederlander ziet innovatie als motor van de economie, waardoor er een positief beeld bestaat over onder andere duurzame energie. We lijken ons goed bewust te zijn van het belang van een duurzame energievoorziening en het milieu om ons heen. Als opdrachtgever voor het onderzoek was Shell vooral benieuwd naar de manier waarop Nederlanders denken over innovatie. Veel van de activiteiten van Shell vallen terug te leiden naar energievoorziening en duurzaamheid, waardoor het volgens hen van belang is dat dit een breed draagvlak heeft. Uit het onderzoek blijkt dat veel Nederlanders hier op een positieve manier tegenover staan.

Tastbare producten en processen
Shell loopt aan de andere kant aan tegen een belangrijk probleem met betrekking tot de beeldvorming. Op dit moment wordt er hard gewerkt aan een groot aantal processen op het gebied van duurzaamheid en innovatie, maar die zijn helaas niet altijd even goed zichtbaar. Dat heeft er vooral mee te maken dat het de producten zijn die zichtbaar zijn voor grote groepen consumenten. Men werkt bijvoorbeeld hard aan een ontzwavelingsfabriek in Pernis, de HDS6. Het is een proces dat er daar voor zorgt dat men op een meer duurzame manier om kan gaan met energie, waardoor dat relatief slecht zichtbaar is voor de gemiddelde consument.

Plaats een reactie